×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1393/04/15 - 13:41
  • بازدید : 1913
  • تعداد بازدید : 42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
روابط عمومی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی:

مصاحبه دکتر محمود عباسی رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران و عضو کمسیون حقوقی و قضایی دبیرخانه محمع تشخیص مصلحت نظام با روزنامه سپید "ناکارآمدی سیاست کیفری در قبال پیشگیری از کاهش رشد جمعیت "

تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در مجلس شورای اسلامی، گرچه حکایت از حساسیت نمایندگان مردم نسبت به افزایش جمعیت را دارد و از این حیث قابل توجیه است اما ماده یک این طرح که اقدامات جراحی و پیشگیری از بارداری (وازکتومی، توبکتومی، سقط جنین و عقیم سازی) را مشمول 2 تا 5 سال حبس میداند محل تامل و موجب شگفتی است.


تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در مجلس شورای اسلامی، گرچه حکایت از حساسیت 



نمایندگان مردم نسبت به افزایش جمعیت  را دارد و از این حیث قابل توجیه است اما ماده یک این طرح که اقدامات جراحی و پیشگیری از بارداری (وازکتومی، توبکتومی، سقط جنین و عقیم سازی) را مشمول 2 تا 5 سال حبس میداند محل تامل و موجب 


شگفتی است.


سیاستهای کلی جمعیت که مبنای قانونگذاری قرار گرفته نشان از تدبیر، درایت و حکمتی دارد که مسائل کلان کشور را  رصد می کند و در هیچیک از بندهای 14گانه  سیاست های کلی جمعیت نمی توان چنین استنباط کرد که حقوق شهروندی و آزادی  اراده افراد را می توان در مسلخ جرم انگاری قربانی کرد یا جایگاه کار و فعالیت فرهنگی را به قوه قاهره سپرد. با نگاه گذرا به روند قانونگذاری در کشور یا مدیریت اجرایی می توان به این نتیجه دست یافت که همواره افراط و تفریط انحراف از مسیر اعتدال  ضربه های کاری بر پیکره اجتماع وارد کرده است. محدودیت و ممنوعیت ناشی از وضع قانون قبل از تصویب قانون سقط درمانی در سال 1384 و گسترش دامنه سقط جنین پس از تصویب قانون مزبور و اکنون تصویب کلیات طرح جدید به بهانه پیشگیری از کاهش رشد جمعیت و افزایش نرخ باروری که محدودیت و ممنوعیت دوباره سقط  جنین را به نمایش می گذارد نشان دهنده این واقعیت است که ما در عرصه تنظیم  خانواده و کنترل یا افزایش جمعیت برنامه های  راهبردی نداریم و تابع تصمیمات لحظه ای هستیم که پیامدهای آن متوجه مردم میشود در عین حال که دستیابی به اهداف مورد  نظر را در بوته تردید قرار میدهد.


قانونگذاری و تصمیمات اجرایی باید در چارچوب سیاستهای کلی نظام شکل بگیرد و نباید مغایرتی با اسناد بالادستی  و سیاستهای کلی نظام داشته باشد  و این مغایرت محدود به سیاستهای کلی حاکـــم بر موضوع نیست. همه  سیاستهای کلی نظام به مثابه جدولی  می ماند که چراغ راه حرکت در مسیر توسعه پایدار و پیشرفت علمی کشور است و همگی مکمل یکدیگر.


 از این رو به نظر میرسد طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد  جمعیت در تغایر کامل با سیاستهای کلی  نظام در عرصه جرم زدایی و قضا زدایی است ضمن اینکه جرم انگاری موضوع ماده یک  این طرح با سیاستهای کلی جمعیت نیز انطباقی ندارد. آیا وضع این قانون ناظر به قانون سقط درمانی است و آن را نسخ  میکند؟ و اگر آری، تکلیف فرزندانی که  با اندیکاسیونهای مختلف بیماری متولد  میشوند چیست؟


اطلاق مفاد این طرح در خصوص  وازکتومی، توبکتومی و عقیم سازی، اعضای  خانواده های کثیرالوالد را چگونه توجیه  میکند؟ و بالاخره این سوال اساسی که  آیا هدف وسیله را توجیه میکند و رشد جمعیت به هر قیمتی مطمح نظر مسئولان نظام است؟ نگارنده این سطور چنین برداشتی از  سیاستهای کلی جمعیت ندارد و اعتقاد دارد  ساز و کارهای پیش بینی شده در سیاستهای کلی نظام در زمینه جمعیت از جمله رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده،  تحکیم بنیان خانواده، ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی-اسلامی، تامین سلامت  و تغذیه سالم جمعیت، فرهنگ سازی باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، ارتقای وفاق و همگرایی اجتماعی در پهنه سرزمین  و تدوین شاخصهای بومی توسعه انسانی  که از مولفه های اساسی سیاستهای کلی جمعیت است باید در عرضه قانونگذاری و  برنامه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد و  باید از ورود به عرصه هایی مانند جرم انگاری  که پیشاپیش عدم کارآیی آن روشن است اجتناب ورزید.


 


 


 


  • گروه خبری : حقوق پزشکی,آرشيو اخبار
  • کد خبر : 11672
کلید واژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب