روابط عمومی مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی به نقل از روزنامه همشهری:
جایگاه حق برسلامت در نظام حقوقی ایران
انسان سالم، محور توسعه پايدار؛ طبق اصل ٢٩ قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران برخورداری از مراقبتها و خدمات بهداشتی و پزشکی حقی است همگانی، در این راستا مقررات بسیاری به تصویب رسیده است.حق بر سلامتی یکی از حقوق بشری است که برای استیفای سایر حقوق بشری نیز ضروری تلقی می شود.در این راستا با دکتر محمود عباسی رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران به گفتگو پرداختیم.
منظور از حق بر سلامت چیست و چه مؤلفههایی را در بر میگیرد؟
ـ در ابتدا لازم است از شما و روزنامه وزین همشهری تشکر و قدردانی نمایم که پرداختن به این موضوع مهم را وجهه همت خود قرار دادهاید. و اما در خصوص سؤال طرح شده باید به این نکته اساسی اشاره کنم که حق سلامتی یا حقوق سلامتی نوعاً از شقوق حقوق داخلی است و از مصادیق حق به معنای امتیاز و برتری که نوعاً قابل اسقاط است. لیکن واژه حق بر سلامت که آن را معادل Right to Health یک حق ذاتی و حق حقوق بشری میدانیم از شعبات حق بر حیات تلقی میشود و برای نخستین بار در اعلامیه جهانی حقوق بشر 1948 مورد توجه قرار گرفت و چنانچه بخواهیم دقیقتر و با ادبیات حقوقی و فقهی سخن بگوئیم باید آن را تکلیف بدانیم یعنی تکلیف در برابر حق. برای روشنتر شدن بحث با ذکر مثال توضیح میدهم. امروزه براساس موازین بینالمللی حقوق بشر و حقوق اساسی به رسمیت شناخته شده کشورها که نوعاً در قوانین اساسی کشورها تجلّی مییابد حق دسترسی به پلیس و دستگاه قضایی یک حق ذاتی و از حقوق بنیادین ابنای بشر است که همه دولتها و کشورها مکلف به ایجاد آن به منظور پاسخگویی به تظلّم دادخواهی ابنای بشر هستند و هیچ تفاوتی نمیکند که فرد مورد ظلم واقع شده یک سیاهپوست آفریقایی باشد که برای تظلم خواهی به محاکم آمریکا مراجعه می کند یا یک سفیدپوست سوئدی که برای تظلمخواهی به محاکم آفریقای جنوبی مراجعه کرده است. این حقها، حقهای ذاتی بشری هستند که نه اعطاکردنی است و نه سلبکردنی، همه دولتها مکلفند زمینه دسترسی همگان به محاکم صالح جهت رسیدگی به دادخواهی آنان را فراهم کنند. همین وضعیت در مورد حق بر سلامت، حق بر بهداشت، حق بر دسترسی به درمانگاه و مراکز درمانی، حق دسترسی به آب آشامیدنی سالم و حق بر حیات صادق است و دولتها نوعاً این حقوق بنیادین را در قوانین اساسی خود پیشبینی میکنند و برای حمایت از حقوق بشر و حقوق شهروندی ضمانت اجراهای قانونی برای آن در نظر میگیرند. بنابراین منظور از حق بر سلامت بدین معناست که هرکس حق دارد تا به بالاترین سطح استاندارد فیزیکی و روانی بهداشت و درمان دسترسی داشته باشد و این حق تمامی خدمات بهداشتی، پزشکی، غذای کافی، آب آشامیدنی سالم، محیط کار سالم و محیط زیست تمیز را در بر میگیرد که همه دولتها مکلفند زمینه دسترسی آن برای همه را فراهم کنند. اهمیت این حق به حدی است که برای توسعه آن، سه هدف از اهداف هشتگانه اعلامیه هزاره سوم را به خود اختصاص داده است.
ـ سازوکارهای تضمین این حق کدامند؟
ـ تضمین حق بر سلامت و حقهای حقوق بشری نوعاً با وضع قوانین داخلی است و البته باید گفت سلامتی وضعیت و حالتی است که نمیتوان آن را تضمین کرد. به عبارت دیگر سلامتی چیزی نیست که بتوان به کسی اعطا کرد. عوامل مختلفی مثل فاکتورهای ژنتیکی، آب و هوا، مستعدبودن فرد در برابر بیماری و سبکهای زندگی پرخطر و ناسالم بر سلامتی افراد تأثیر میگذارند و حق بر سلامت را نمیتوان حقی برسالم بودن پنداشت؛ بلکه حق برسلامت عبارت از مفاهیم وسیعتری همچون حق مراقبتهای بهداشتی، حق مراقبت پزشکی و حق حمایت از سلامتی میباشد و سازوکارهای تضمین این حق نیز شامل هرآنچه که بتواند به این مفاهیم کمک کنند و موجب تحقق اموری همچون مراقبت بهداشتی و پزشکی در بالاترین سطح ممکن شود خواهد بود که نوعاً تجلّی آن را در قوانین داخلی میدانیم.
تضمین این حق میتواند با اموری از قبیل تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه، عادلانه ساختن دریافت خدمات برای آحاد جامعه، مشارکت عادلانه در تأمین هزینههای بخش سلامت، ارتقای امنیت غذا و تغذیه، ارتقای سلامت و ایمنی مواد غذایی و ... به بهترین شکل توسط دستگاههای اجرایی محقق شود.
ـ متعهدین این حق چه کسانی هستند؟
ـ حق برخورداری از سلامتی برای تمامی کشورهاست. هر دولت حداقل یک معاهده بینالمللی حقوق بشر، که حق برخورداری از حقوق بشر را به رسمیت بشناسد تصویب کرده است. علاوه بر این دولتها خود را ملزم به حمایت از حق بر سلامت میدانند و در قوانین داخلی خود و سیاستها و قانونگذاری خود این مسئله را مدنظر قرار دادهاند.
تعهدات دولتها به دو دسته تقسیم میشوند:
1ـ تعهدات فوری که عبارتند از تأمین حداقل استانداردهای ضروری حق بر سلامت، جلوگیری از تبعیض نسبت به افراد در برخورداری از حق بر سلامت و اتخاذ اقدامات دقیق و مثبت در جهت تحقق تدریجی حق بر سلامت.
2ـ تعهدات تدریجی برای این تعهدات که فرمول کلی و قابل اعمال در همه کشورها وجود ندارد و تعهداتی است که با توجه به شرایط و اوضاع و احوال هر کشور از نظر منابع موجود در کشورهای مختلف تفسیر میشود.
طبق نظر کلی شماره 14 کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعهدات دولتها شامل تضمین دسترسی به مراقبتهای بهداشتی به موقع و مناسب و همچنین عناصر سلامت از قبیل دسترسی به آب شرب سالم و بهداشت کافی و تأمین غذای سالم، شرایط محیطی و حرفهای سالم، دسترسی به اطلاعات و آموزش مربوط به سلامت میشود دولتها ملزم به ارائه خدمات بهداشتی برای همهی مردم به صورت برابر و بدون تبعیض هستند و باید گروههای آسیبپذیر و محروم را مورد توجه خاص قرار دهند و تعهد دولتها نسبت به گروههای خاص و آسیبپذیر شامل افرادی مانند کودکان، اشخاص معلول، اشخاص مبتلا به ایدز میشود. توجه به سلامتی به عنوان حقی از حقوق بشر نیازمند توجهی خاص به افراد مختلف در جامعه و بخصوص کسانی که در موقعیتهای آسیبپذیر زندگی میکنند میباشد. بر همین اساس دولتها باید مقررات مناسبی در جهت اطمینان یافتن از اینکه بر ضد افراد و گروههای خاص تبعیضی صورت نگیرد اتخاذ کنند.
ـ سابقه این حق در نظام حقوقی ایران چیست؟ و به موجب کدام قانون و مواد قانونی این حق شناسایی شده است؟
ـ اولین اشاره به حق بر سلامت در ماده 55 منشور سازمان ملل متحد آمده است که طبق بند ب این ماده دولتها متعهد به ترویج راه حلهایی برای مشکلات مربوط به سلامت هستند. منشور عنوان حق را به کار نبرده است ولی درج این عبارت در منشور بیانگر ماهیت اساسی این حق است. ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به این موضوع پرداخته است ولی صریحترین و روشنترین بیان از حق بر سلامت در ماده 12 میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. براساس این ماده کشورهای طرف میثاق، حق هر کس را به برخورداری از بالاترین سطح سلامت جسمی و روانی ممکن الحصول را به رسمیت میشناسند و دولتها باید درجهت سلامت کودکان و کاهش مرگ و میر آنها بهبود بهداشت محیط، بهداشت صنعتی و پیشگیری و معالجه و کنترل بیماریهای همهگیر و بومی و سایر امراض تدابیری اتخاذ کنند.
در حقوق ما اصل 29 قانون اساسی حق بر خدمات بهداشتی و مراقبتهای پزشکی را برای همگان به رسمیت میشناسد و مقرر میدارد: «برخورداری از بازنشستگی، بیکاری و پیری، از کارافتادگی، بیسرپرستی، در راهماندگی، حوادث و سوانح نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و ... حقی است همگانی» طبق این اصل دولت باید از طریق درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم خدمات فوق را برای آحاد مردم فراهم کند.
بند 12 اصل 3 قانون اساسی نیز مرتبط با سلامت میباشد که مقرر داشته «پیریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینههای تغذیه مسکن، کار، بهداشت و تعمیم بیمه از وظایف دولتهاست.» در این اصل نیز دولت مکلف به تأمین حقوق همه جانبه افراد از جمله بهداشت به طور عادلانه برای افراد در برابر قانون و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای زن و مرد شده است.
اصول 20 و 21 نیز حمایت قانونی یکسانی را برای همهی افراد ملت اعم از زن و مرد در برخورداری از حقوق انسانی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بیان میدارد و بند اصل 43 قانون اساسی تأمین نیازهای اساسی یعنی مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه را یکی از ضوابطی میداند که جمهوری اسلامی باید برای همه فراهم نماید.
علاوه بر قانون اساسی که برخورداری از حق بر سلامت را صریحاً مورد نظر قرار داده در سند چشمانداز 20 ساله مشخصات جامعه سالم ایرانی توصیف شده است که عبارتند از برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت اجتماعی فرصت برابر و ... و علاوه بر این دراین سند به ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی که منجر به سلامت میشوند تأکید شده است.
در قانون برنامه چهارم توسعه فصل هفتم به ارتقاء سلامت و بهبود کیفیت زندگی اختصاص دارد و در موادی از جمله 85، 86، 89، 97، 135، 91،96 اموری مانند تأمین فضای سالم، برقراری پزشک خانواده، عدالت اجتماعی در سلامت، کاهش زیانهای فردی اجتماع که همه از جمله مسائل مرتبط با برخورداری از حق بر سلامت میباشد مورد تصریح قرار گرفته است.
در قوانین مربوط به بیمه در ماده 5 قانون بیمهشدگان خدمات درمانی کشور مصوب 1373 هدف تشکیل سازمان را موجبات و امکانات بیمه خدمات درمانی کارکنان دولت، افراد نیازمند، روستائیان و سایر گروههای اجتماعی بیان میکند و طبق ماده 4 دولت موظف است شرایط لازم را برای تحت پوشش قرار دادن همه گروهها و افراد جامعه که متقاضی خدمات درمانی هستند فراهم کند.
دولت ایران همچنین با تصویب قانون حمایت از حقوق و مسئولیتهای زنان درعرصه داخلی و بینالمللی، قانون راجع به حمایت از حقوق معلولان ایران و همچنین برنامههایی چون ترویج تغذیه با شیر مادر و اطلاعرسانی و آگاهی سازی مردم در مورد ایدز گامی در جهت ارتقاء حق بر سلامت بیماران برداشته است.
س ـ چه نقاط ضعف و خلاء هایی و جود دارد؟ راهکارها و پیشنهادات خود را بفرمایید.
1ـ حق بر سلامت به عنوان حقی ذاتی در حقوق بینالملل پزشکی جایگاهی ماندگار یافته و باید به عنوان یکی از مؤلفههای اساسی و محوری حقوق بشری و حقوق بینالملل مورد اهتمام کشورها قرار گیرد و دولتها با سیاستگذاری و برنامهریزی مناسب به حمایت کیفری از این حقوق بپردازند.
2ـ با توجه به تأکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حق بر سلامت و به رسمیت شناختن آن به عنوان حقوقی بنیادین که قانون اساسی ما را از این جهت یک قانون اساسی پیشرو و در جایگاهی ممتازی قرار داده است پرداختن به حق بر سلامت در سیاستهای کلی نظام و برنامهریزی و سیاستگذاریهای داخلی و قانونگذاریهای حمایتی بویژه حمایت کیفری از آن در قوانین داخلی یکی از ضرورتهای اساسی است که بهتر است مورد توجه قانونگذار قرار گیرد.